اینستاگرام چیست و از کجا آغاز شده است؟

مرکز تخصصی پشتیبانی امنیت اینستاگرام
تیم پشتیبانی امنیت اینستاگرام به اختصار با نام تجاری ®IGSST زیرمجموعه استارت آپ امنیت پرداز نوین ، در حوزه ارائه خدمات امنیت سایبر به کاربران شبکه اجتماعي اینستاگرام از سال 2014-1393 مشغول فعالیت میباشد و هم اکنون به صورت منسجم بر روی بستری هوشمند ، از امینت کاربران اینستاگرام مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران و بنابر آخرین پروتکل های امنیت حوزه سایبر پشتیبانی خواهد کرد . رسالت امنیت پرداز نوین ، ایجاد تجربه ای امن و خوشایند ، همراه با آرامش خاطر در استفاده از شبکه های اجتماعی و تکنولوژی های روز جهانی برای هموطنان گرامی و گسترش فرهنگ امنیت در سطح کشور است. ®IGSST در تلاش است با تعهد به تسرّی انتفاع قانون مند از شبکه های اجتماعي ، امنیت داده های شخصی و اطلاعات کاربران گرامی را فراهم آورد و در بخش پیشگیری از وقوع چالش های امنیتی کاربران و مرتفع سازی این مشکلات خدمات خود را ارائه نماید.
اطلاعات بیشتر

اینستاگرام چیست و از کجا آغاز شده است؟

اینستاگرام چیست و از کجا آغاز شده است؟

اینستاگرام چیست ؟

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس و فیلم میباشد.

اینستاگرام توسط کوین سیستروم ( Kevin Systrom ) و مایک کریگر ( Mike Krieger ) در سال ۲۰۱۰ برای سیستم عامل ios ساخته شد. ورژن اندرویدی آن دو سال بعد در آپریل ۲۰۱۲ عرضه شد. نسخه تحت وب آن در نوامبر ۲۰۱۲ با امکانات کمتر در اختیار کاربران قرار گرفت و سپس در ماه آپریل 2016 برای سیستم عامل ویندوز موبایل نسخه ای را عرضه شد.

 

سازندگان اینستاگرام - فروشگاه اینستاگرام

 

این اپلیکیشن به کاربران اجازه میدهد که عکس و فیلم های خود را به این سرویس آپلود کنند. کاربران میتوانند این فایل ها را با فیلترهای گوناگون اصلاح کرده و با تگ ها و اطلاعات مکانی آنها را دسته بندی نمایند. این عکس ها میتوانند به صورت عمومی و یا به صورت خصوصی برای برخی از کاربران به نمایش درآید. کاربران میتوانند با استفاده از هشتگ و موقعیت مکانی محتوای دیگر کاربران را جستجو کرده و عکس های دیگران را لایک کنند و با فالو کردن دیگران آنها را به تایم لاین خود اضافه کنند.

این سرویس به کاربران اجازه میداد که محتوای با فرمتی به اندازه یک در یک آپلود کنند اما این محدودیت در سال ۲۰۱۵ کم شد. همچنین این سرویس قابلیت پیام رسانی و پست کردن چندین عکس و فیلم در یک پست را اضافه کرد.

 

محبوبیت و میزان رشد

این اپلیکیشن بعد از انتشار در سال ۲۰۱۰ خیلی سریع محبوبیت فراوانی را در بین افراد پیدا کرد.

برای پی بردن به نحوه رشد آن در بین کاربران به آمار های توجه فرمایید : یک میلیون کاربر ثبت نامی در عرض دو ماه ، ده میلیون کاربر در یک سال ، ۸۰۰ میلیون کاربر فعال تا سپتامبر ۲۰۱۷ و  یک میلیارد کاربر فعال در ژوئن 2018.

 

تعداد کاربران اینستاگرام - فروشگاه اینستاگرام

 

در آپریل ۲۰۱۲ فیسبوک این سرویس را به قیمت یک میلیارد دلار خریداری کرد.

تا اکتبر ۲۰۱۵ بیش از ۴۰ میلیارد عکس به این سرویس آپلود شده است.

با اینکه این سرویس توسط مخاطبان تحسین میشود اما توسط منتقدان به جهت ادعاهای سانسور و محتوای غیر اخلاقی که توسط کاربران آپلود شده است مورد سرزنش واقع شده است.

 

خرید اینستاگرام توسط فیسبوک - فروشگاه اینستاگرام

 

 

تاریخچه اینستاگرام

اینستاگرام در سانفرانسیسکو زمانی که کوین و مایک روی پروژه عکاسی موبایل بوربن با امکانات وب تمرکز داشتند متولدشد و شروع به رشد کرد.

کلمه اینستاگرام از ترکیب دو کلمه تلگرام و اینستنت کمرا ( instant camera ) یا دوربین فوری ساخته شده است.

در مارس ۲۰۱۵ کوین توانست ۵۰۰ هزار دلار سرمایه جذب کند. اولین عکس در جولای سال ۲۰۱۰ توسط کوین به اینستاگرام آپلود شد و آن عکس سگی در مکزیک بود و در آن از فیلتر x-pro2 استفاده شده بود.

در اکتبر ۲۰۱۰ به صورت رسمی اپلیکیشن اینستاگرام در آپ استور رونمایی شد.

در فوریه ۲۰۱۱ اینستاگرام سرمایه گذاری ۷ میلیون دلاری را جذب کرد.

در آپریل ۲۰۱۲ اینستاگرام برای اندروید منتشر شد که در کمتر یک روز بیشتر از یک میلیون بار دانلود شد.

در مارس ۲۰۱۲ روزنامه وال استریت گزارش داد که اینستاگرام سرمایه گذار جدیدی جذب کرده که ارزش آن را به ۵۰۰ میلیون دلار رسانده است. در همان ماه فیسبوک ایستاگرام را به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری کرد و برنامه آن مدیریت مستقل اینستاگرام بود.

در نوامبر سال ۲۰۱۲ اینستاگرام نسخه وب خود را عرضه کرد که به تمامی افراد اجازه میداد توسط مرورگر هایشان از اینستاگرام استفاده کننند. نسخه وب دارای محدودیت هایی بود که در سال ۲۰۱۳ نسخه به روز رسانی شده آن برخی از آنها را کنار گذاشت.

در اکتبر ۲۰۱۳ کوین از انتشار اپلیکیشن نسخه ویندوز موبایلی خبر داد و در نوامبر همان سال نسخه بتای آن عرضه و در آپریل سال ۲۰۱۶ آپدیت بزرگ آن از راه رسید.

 

آپدیت های مهم اینستاگرام

نسخه اندروید دو آپدیت بزرگ را دریافت کرده است:

اولین آپدیت در مارس ۲۰۱۴ اتفاق افتاد : حجl اپلیکیشن نصف شد و با بیشتر دستگاه های موبایل سازگارتر شد.

دومین آپدیت بزرگ آن در آپریل ۲۰۱۷ اتفاق افتاد که نسخه آفلاین آن اضافه شد. در این نسخه فایل هایی که قبلا دانلود شده بودند بدون اتصال اینترنت در اپلیکیشن نمایش داده میشود. کاربران میتوانند عکس های دیگران را لایک کنند یا برای آن کامنت بنویسند ، افراد را آنفالو کنند یا در دایرکت پیام بفرستند که به محض آنلاین شدن تغییرات اعمال میشود.

در مارس ۲۰۱۶ اعلام شد که اینستاگرام الگوریتم های قدیمی خود را تغییر داده و به سمت الگوریتم های جدید پیش میرود. این تغییرات اعتراضات گسترده ای را توسط کاربرانش به همراه داشت. اما اینستاگرام اظهار کرد که امکانات جدید به کاربران کمک میکند که پست های مورد علاقه شان را راحتتر پیدا کنند. با رشد اینستاگرام و بزرگ شدن دایره تعاملات کاربران پیدا کردن پست های خاص سخت میشود و اینستاگرام با این کار میخواهد که هیچ پست مناسب شما از شما دور نماند.

در می ۲۰۱۶ اینستاگرام طراحی خود را تغییر داد و از تم سیاه و سفید برای اپلیکیشن خود استفاده کرد و طرح های آبسترک و آیکون زنگی را اضافه نمود.

 

امکانات اینستاگرام

این شبکه اجتماعی با قابلیت های بی نظیری که دارد توانسته است میلیون ها کاربر را از سرتاسر جهان جمع آوری کند. از جمله این قابلیت ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

آپلود فایل ، فالو کردن دیگران

کاربران اینستاگرام میتوانند عکس ها و ویدیوهای کوتاه را به اینستاگرام آپلود کنند، کاربران دیگر را فالو کرده و تصاویر را براساس نام مکان جستجو کنند.

فالو - فروشگاه اینستاگرام

پروفایل پرایوت

کاربران میتوانند حساب خود را پرایوت یا خصوصی کنند که در اینصورت هر بار فالور جدید بخواهد یک اکانت را فالو کند نیاز به تایید صاحب اکانت دارد.

پیچ پرایوت - فروشگاه اینستاگرام

اتصال به سایر شبکه های اجتماعی

کاربران میتوانند حساب اینستاگرامی  خود را به سایر شبکه های اجتماعی خود متصل کنند و به آنها اجازه دهند عکس های آپلود شده به اینستاگرام را به این شبکه ها نیز آپلود کنند.

هشتگ

در ژانویه 2011، اینستاگرام هشتگ ها را برای کمک به پیدا کردن عکس و دیگر کاربران معرفی کرد. اینستاگرام کاربران را تشویق میکند تا از تگ های خاص و مرتبط به جای کلمات کلیدی کلی مانند “عکس” استفاده کنند تا عکس هایشان توسط دیگر کاربران اینستاگرام دیده شود.

اطلاح عکس و فیلترها

در سپتامبر 2011، نسخه جدیدی از برنامه شامل فیلترهای جدید و زنده، عکس هایی با وضوح بالا و  آیکون به روز شده منتشر شد. در ماه آگوست 2015، اینستاگرام به کاربران اجازه داد تا بتوانند عکس ها و ویدیوهای خود را با سایز اصلی به این سرویس آپلود کنند و محدودیت قبلی که فقط امکان آپلود عکس های مربعی بود را حذف کرد. در ماه آگوست سال 2016، اینستاگرام ویژگی بزرگنمایی تصاویر را به اپلیکیشنش اضافه کرد.

قابلیت عکس نقشه ( این قابلیت دیگر حذف شده )

در سپتامبر 2016، اینستاگرام قابلیت Photo Maps را از اپلیکیشنش حذف کرد این سرویس قبلا به کاربران اجازه میداد تا نقشه ای از محل خود را مشاهده کنند. سخنگوی اینستاگرام گفت که “این سرویس به طور گسترده ای مورد استفاده قرار نگرفت، بنابراین ما تصمیم گرفتیم این ویژگی را حذف کنیم و بر قابلیت های دیگر تمرکز کنیم.”

ذخیره کردن پست ها

در دسامبر 2016، اینستاگرام یک ویژگی را برای کاربران فراهم کرد تا عکسها را برای مشاهده بعدی ذخیره کنند. پست های نشانه گذاری شده به یک صفحه خصوصی در برنامه افزوده میشود. این ویژگی در آوریل 2017 به روز شد تا کاربران بتوانند پست های ذخیره شده را دسته بندی کنند.

چندین عکس در یک پست

در ماه فوریه سال 2017، اینستاگرام اعلام کرد که کاربران میتوانند تا 10 عکس یا ویدیو را در یک پست آپلود کنند و این مطالب با کشیدن قابل مشاهده است. این قابلیت در ابتدا با فرمت بندی مربعی محدود شده بود اما در ماه آگوست با به روز رسانی اپلیکیشن این محدودیت برداشته شد و امکان آپلود محتوای افقی یا عمودی ممکن شد.

قابلیت آرشیو کردن پست ها

در ماه مه اینستاگرام وب سایت موبایل خود را به روز کرد تا کاربران بتوانند عکس های خود را از این طریق نیز آپلود کنند و یک نسخه سبک از تب Explore را نیز اضافه کرد. بعدا در ماه مه، اینستاگرم یک ویژگی به نام بایگانی یا archive اضافه کرد که این قابلیت به کاربران اجازه میدهد تا در بخشی خصوصی بدون دید سایر کاربران پست هایی را که میخواهند پنهان کنند. این قابلیت به عنوان راهی برای جلوگیری از حذف عکس هایی است که تعداد لایک کمی را جمع کرده است.

آرشیو - فروشگاه اینستاگرام

 

کامنت های سازماندهی شده

در ماه آگوست اینستاگرام اعلام کرد که سازماندهی کامنت ها به پست ها را آغاز میکند تا کاربران به راحتی ارتباط برقرار کنند. در آوریل 2018، اینستاگرام نسخه ای از یک حالت پرتره به نام “حالت فوکوس” را راه اندازی کرد که به طور منظم پس زمینه یک عکس یا ویدیو را در حالی که موضوع در حال انتخاب است بلور میکند.

کامنت اینستاگرام - فروشگاه اینستاگرام

 

explore

در ماه ژوئن 2012، اینستاگرام تب ” Explore ” را معرفی کرد، یک تب در برنامه که عکس های محبوب، عکس های گرفته شده در مکان های نزدیک را نشان میدهد. تب در ژوئن 2015 با تگ ها و مکان ها ترند شده و توانایی جستجو برای مکان ها به روز شد. در آوریل 2016، اینستاگرام بخش فیلمهایی را که دوست دارید ( Videos You Might Like ) را به این تب اضافه کرد و در ماه آگوست کانال ” Events” اضافه شد که حاوی ویدیوهایی از کنسرت ها، بازی های ورزشی و دیگر رویدادهای زنده است و پس از آن در ماه اکتبر Stories  اضافه شد. بعدا این برگه در ماه نوامبر 2016 پس از نمایش Live گسترش یافت. در ماه مه 2017، اینستاگرام یک بار دیگر تب کاوش ( explore ) را برای افزایش محتوای عمومی از مکان های مجاور به روز کرد.

تب جستجوی اینستاگرام - فروشگاه اینستاگرام

 

ویدیو

اینستاگرام که در ابتدا یک سرویس به اشتراک گذاری کاملا عکس بود در ژوئن 2013 ارسال ویدیو های 15 ثانيه را ممکن ساخت. اینستاگرام در آگوست 2015، پشتیبانی از ویدیوهای عریض را اضافه کرد و در مارس 2016 محدودیت ویدئو 15 ثانیه را تا 60 ثانیه افزایش داد. آلبوم ها در فوریه 2017 معرفی شدند که اجازه میدهد تا 10 دقیقه ویدیو در یک پست به اشتراک گذاشته شود.

ویدیوی اینستاگرام - فروشگاه اینستاگرام

 

IGTV

IGTV یک بخش عمودی جدیدی است که در ماه ژوئن 2018 در اینستاگرام راه اندازی شده و قابلیت های اساسی آن نیز هم در اپلیکیشن و هم وبسایت اینستاگرام موجود است. IGTV اجازه آپلود حداکثر 10 دقیقه را با حجم فایل حداکثر 650 مگابایت را به کاربران میدهد و کاربران مجاز و معتبر اجازه آپلود فیلم ها با طول حداکثر 60 دقیقه با حجم فایل تا 5.4 گیگابایت دارند.

تلویزیون اینستاگرام - فروشگاه اینستاگرام

 

دایرکت

در دسامبر 2013، اینستاگرام ویژگی پیام در دایرکت را معرفی کرد که کاربران را قادر میسازد از طریق آن پیغام خصوصی ارسال کنند. کاربران با استفاده از این قابلیت میتوانند پیام های خصوصی به همراه عکس ها و فیلم ها ارسال کنند.

هنگامی که کاربران یک پیام خصوصی از کسی که آنها را فالو نکرده اند دریافت میکنند پیام در حال انتظار میماند و کاربر باید آن را بپذیرد. کاربران میتوانند یک عکس را حداکثر به 15 نفر ارسال کنند.

این ویژگی در سپتامبر 2015 به روز رسانی های مهم دریافت کرد. امکان اشتراک گذاری مکان ها، پاسخ به پیام های خصوصی با متن، emoji ، دوربین داخلی در  Direct که اجازه میدهد تا کاربران بدون ترک مکالمه عکس گرفته و آن را ارسال کنند از جمله این به روز رسانی ها بود.

در ماه مه اینستاگرام امکان ارسال لینک های وب را در پیام ها فراهم کرد و همچنین از ارسال عکس ها را در حالت افقی یا عمودی بدون برش دادن تصویر پشتیبانی کرد.

 

Story

در ماه اوت 2016 اینستاگرام  بخش stories را راه اندازی کرد، یک ویژگی که کاربران را قادر میسازد به عکس هایشان ، افکت ها و لایه ها را اضافه کنند و آنها را به شکل داستان روایت کنند. تصاویر ارسال شده به استوری پس از 24 ساعت منقضی میشود.

در ماه نوامبر، اینستاگرام قابلیت های ویدئویی زنده را به اینستاگرام Stories اضافه کرد که به کاربران اجازه میدهد به صورت زنده ویدیو پخش کنند. این ویدیو بلافاصله پس از پایان از بین میرود.

در آوریل 2017، استیکرها واقعیت افزوده وارد استوری شد.

در ماه مه 2017، اینستاگرام این ویژگی استیکرهای واقعیت افزوده را برای پشتیبانی از فیلترهای چهره گسترش داد و به کاربران اجازه داد تا ویژگی های خاصی را بر روی چهره خود اضافه کنند.

در ماه ژوئیه، اینستاگرام کاربران را قادر به پاسخگویی به محتواهای استوری ها با ارسال عکس ها و فیلم ها با افکت های اینستاگرام مانند فیلترها، برچسب ها و هشتگ ها کرد.

در اواخر ماه اوت سال 2017، استوری ها برای مشاهده در وبسایت در دسترس قرار گرفت.

استوری اینستاگرام - فروشگاه اینستاگرام